Jak poskytnout zpětnou vazbu efektivně
30. listopadu 2011
Zpětná vazba je jedním ze základních nástrojů vedení a rozvoje spolupracovníků. Bývá součástí pravidelných hodnotících rozhovorů. Měla by být poskytována při plnění každého důležitějšího úkolu. V krátké neformální podobě je obsažena v každodenní komunikaci mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným. Probíhá i mezi členy týmu navzájem.
Někteří manažeři se mohou poskytování zpětné vazby obávat. Nevědí přesně jak ji správně poskytnout, nejsou si jistí co a jakým způsobem říci. Mohou mít strach z emotivních reakcí svých spolupracovníků. Správná připravenost poskytovatelů zpětné vazby je nezbytná. Pomoci může praktický trénink spojený s nácvikem dovedností, vztahujících se k poskytování zpětné vazby. Zapojeni do komunikace by měli být i příjemci zpětné vazby. Každý (poskytovatelé i příjemci) by měl dopředu vědět, co je cílem zpětné vazby a v čem konkrétně jemu osobně může pomoci. Spolupráce s útvarem interní komunikace bývá v takovýchto případech efektivní.
Velmi důležitá bývá zpětná vazba při vedení spolupracovníků, kteří svou činnost vykonávají ve větší vzdálenosti od svého bezprostředně nadřízeného a nejsou s ním v každodenním osobním kontaktu (např. obchodníci v oblastech, trenéři, koučové).
Zpětná vazba je součástí personálního marketingu společnosti. Může být konkurenční výhodou dané firmy. Správně nastavený systém poskytování zpětné vazby přispívá k otevřené firemní kultuře a zvyšuje motivaci zaměstnanců.