19. listopadu 2011
Manažer obchodního týmu se může při svých náborových aktivitách setkat se situací, kdy jeho stávající obchodníci získávání nováčků příliš nepodporují. Vidí ve svých nových kolezích konkurenci a mohou se cítit ohroženi. Jak lze tomuto stavu předejít?
Jedním z možných řešení je aktivní zapojení stávajících členů obchodního týmu do samotného procesu jeho rozšiřování. Nezastupitelná je v takovéto situaci osoba přímého manažera, který tým bezprostředně vede. Obchodníci by měli znát vizi a cíle týmu, jehož jsou součástí. Měli by vědět, kde se tým v současné době nachází, kam směřuje a jak bude vypadat cesta, po které společně půjdou. Právě zde je prostor, kdy lze nezbytnost rozšiřování týmu vhodně vysvětlit. Prezentaci svých představ by měl manažer věnovat dostatek času. Stávající obchodníci by měli být do tvorby týmových cílů zapojeni. Je vhodné, aby se na procesu hledání cest vedoucích k dosažení cílů přímo podíleli.
Je na zvážení vedení společnosti, jestli se rozhodne stávající obchodníky přímo finančně motivovat, aby se zapojili do samotného procesu získávání nových kolegů aktivněji. Pokud budujeme/ plánujeme budovat širokou síť vlastních obchodních zástupců, toto řešení lze doporučit. Stávající obchodník, který přivede do týmu nového kolegu (a ten je pro práci ve společnosti vybrán), po určitou dobu provizně participuje na jeho obchodních výkonech. Tento systém přináší konkrétní výhody, jsou zde však i rizika, kterým je nutno se vyhnout.
Kvalitně vybudovaná distribuční síť je jedním z předpokladů prodejních úspěchů. Zapojení stávajících členů obchodního týmu do procesu získávání nových spolupracovníků může být jednou z efektivních alternativ k tradičním metodám vyhledávání nováčků.